اجزای تشکیل دهنده جرثقیل سقفی

اجزای تشکیل دهنده جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل در صنعت ساختمانی و صنایع سنگین شناخته می‌شود. این وسیله برای جابجایی اجسام سنگین و حمل بارهای سنگین در فضاهای بالا و دارای محدودیت دسترسی استفاده می‌شود. اما آیا می‌دانید که اجزای تشکیل دهنده جرثقیل سقفی چیست؟ در ادامه به بررسی این اجزا می‌پردازیم.

1. سیستم بالابر: این سیستم برای حرکت بالا و پایین کردن بار و اجسام سقفی استفاده می‌شود. این قسمت از جرثقیل شامل قابلیت تنظیم ارتفاع بالابری است و بسته به ابعاد و وزن بار مورد استفاده قابل تنظیم است.

2. سیستم ترمینال: این قسمت از جرثقیل شامل موتورها، کابل‌ها و قطعات مکانیکی است که به بالابر متصل می‌شوند و حرکت را فراهم می‌کنند.

  • قلاب Hook: بار برداشته شده با استفاده از قلابی به بالابر متصل می شود بلند می شود.
  • بالابر Hoist: چیزی است که سبب بلند کردن و نگهداشتن، بالا بردن و پایین آوردن را با کمک سیم و زنجیر و طناب انجام می دهد. بلند کننده می تواند به صورت دستی ( با دست )، بوسیله برق یا هوای فشرده ( پنوماتیک ) قدرت بگیرد.
  • واگن Trolley: واگن برقی وظیفه پشتیبانی از بالابر را دارد. این وسیله به شکل افقی در امتداد پل جرثقیل حرکت می کند. برای در موقعیت قرار دادن قلاب و بالابر قبل از بلند کردن یا پایین آمدن بار استفاده می شود. این وسیله در دو حالت تنظیم می شود.
       حرکت پایین Under Running: چرخ های واگن روی پایین فلنج تیر جرثقیل حرکت می کند.
       حرکت بالا Top Running: چرخ های واگن بر روی ریل فیکس شده روی تیر جرثقیل حرکت می کند. این سیستم بیشتر در تردد دوتایی دیده می شود.
  • پل Bridge: تیر باربرکه طول و عرض ساختمان را طی می کند. این قطعه جزو ساختار اولیه جرثقیل سقفی بوده و که ریل ها را به هم متصل می کند. بالابر را به جلو و عقب با استفاده از واگن انجام می دهد. یک پل را می توان از یک یا دو تیر ساخت که به عنوان یک پل و دو پل شناخته می شود. تیر ها می توانند با استیل نورد شده ساخته شوند یا می توان با جوش دادن تیر ها به جعبه فولادی ساخته شود.
  • باند حرکت Runway: مسیری که پل جرثقیل برای انتقال به بالا و پایین استفاده می شود. این قسمت بخشی از ساختمان است. به ازای هر جرثقیل سقفی دو عدد Runway موجود است.
  • ریل باند حرکت RUNWAY RAIL OR TRACKS: ریل که توسط ران وی پشتیبانی می شود جایی است که جرثقیل حرکت می کند. جرثقیل های پر قدرت معمولا روی ریل های ASCE حرکت می کند. جرثقیل های پایه زمینی میتوانند از یک ریل روی زمین استفاده کنند و جرثقیل روی آن حرکت کند.
  • بارکش انتهایی End Trucks: این قطعات در انتهای پل ها قرار دارند، پل را به بالا و پایین ران وی حرکت می دهند. این قطعات از چند چرخ برای حرکت روی مسیر حرکت استفاده می کنند. هر بارکش با توجه به نوع جرثقیل می تواند ۲، ۴ یا ۸ چرخ داشته باشد.
  • ضربه گیر Bumpers: طراحی ضربه گیر ها به گونه ای است که انرژی جرثقیل را جذب و ضربه را کاهش دهند. جرثقیل به شکل کنترل شده حرکت کرده و رمانی که به انتهای مسیر برسد نیروی آن را به حداقل می رساند. ضربه گیر می تواند به پل، واگن برقی یا استاپ مسیر حرکت متصل شود.
  • کنترل Controls: کنترل به صورت یک صفحه روی جرثقیل یا بالابر نصب می شوند و ریموت کنترل راه دور یا آویزی به اپراتور اجازه می دهد جرثقیل را کنترل کند. کنترل ها موتور بالابر و حرکت جرثقیل را فرمان دهی می کنند. کنترل ها به طور معمول در یک صفحه روی جرثقیل یا بالابر نصب می شوند و کنسول رادیویی آویز یا از راه دور به اپراتور اجازه می دهد تا جرثقیل را اجرا کند. کنترل ها می توانند از دستگاه های با فرانس متغیر VFD استفاده کرده و سرعت و هدایت را دقیق را کنترل نمایند.
  • برق رسانی ELECTRIFICATION: نوار های هادی عایق و ایزوله با سیستم festoon (کابل های مسطح) نیرو را از ساختمان به جرثقیل منتقل می کنند.

ساخت جرثقیل سقفی

نقشه ساخت جرثقیل سقفی 

جرثقیل سقفی یکی از ابزارهای مهم در صنعت ساخت و ساز است که برای حمل و جابجایی اجسام سنگین و بزرگ به کار می‌رود. این ابزار با استفاده از یک سیستم الکتریکی و مکانیکی عمل می‌کند و می‌تواند اجسامی با وزن تا چند تن را حرکت دهد. اما قبل از ساخت یک جرثقیل سقفی، نیاز است نقشه‌ای دقیق و کلی برای آن تهیه شود.

نقشه ساخت جرثقیل سقفی شامل ابعاد دقیق، جزئیات مکانیکی و الکتریکی، قطعات مورد استفاده و روش تولید آن می‌شود. این نقشه بر اساس نیازهای خاص هر پروژه و توانایی جرثقیل ساخته شده تهیه می‌شود. در واقع این نقشه، دستورالعملی است که تولیدکننده برای ساخت جرثقیل سقفی باید به آن پایبند باشد.

 

آخرین مطالب

دسته بندی مقالات

اخرین مقالات

نوشته‌های تازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *